Domů

Domů > Články > Cestovani s ČD po transformaci

info@bezbarier.cz


Výstup


Cestovani s ČD po transformaci

   Před rokem jsme přinesli reportáž o možném cestování vlakem i do zastávek které jsou natolik malé, že uvažovat o bezbariérovém výstupu se zdálo být holým nesmyslem. Jednalo se cestu z Brna do Telče, kterou pravidelně absolvuje sdružení Archa Community se skupinou vozíčkářů. Vzhledem ke vstřícnosti vedení Českých drah bylo možno přepřahovat objednaný vagón mezi jednotlivými vlaky a v závěru se nabídl alternativní výstup posunem vagonu k nákladní rampě.(viz čl.) Bohužel se paradoxně s transformací Českých drah od 1.1. 2003 na část provozující dopravu a část zajišťující provoz a údržbu celá situace spíše zhoršila.

Letos při dotazu členů sdružení Archa, zda bude možné opět zajistit služby ve stejném rozsahu, byla odpověď na brněnském Hlavním nádraží podstatně jiná. Vzhledem k nově nastaveným ekonomickým podmínkám neschválilo ústředí ČD přepojení vagónu v Jihlavě a Kostelci u Jihlavy. (Prý vzhledem k nutnosti nasazení silnější lokomotivy na trati Kostelec - Slavonice, což je nákladné). Prakticky to znamenalo, že v přestupních stanicích všech 10 přítomných vozíčkářů bylo za pomoci 4 pracovníků ČD velmi krkolomným způsobem snášeno a zase vynášeno do vagonů. Pracovníci ČD byli velmi ochotní a vstřícní, například se snažili používat již zmiňované nákladní rampy. Přesto není pohled na vozíčkáře s elektrickým vozíkem zrovna hezký, pokud se nejdříve musí naložit 100 kg vozík a potom jeho majitel. Jaké pocity zažívá vozíčkář ani nemluvě…

Je otázkou co transformace ČD na ještě hendikepovaným přinese, ale první zkušenosti nic moc. Možná by se mohlo vedení společnosti zamyslet nad tím, zda těch několik desítek tisíc, které ČD vydají navíc pro hendikepované je skutečně tím hlavním důvodem miliardových ztrát produkovaných tímto státním podnikem.


Karel Ryšavý
rysavy@bezbarier.cz


Doporučené rozlišení 800x600, MSIE 5.0.